Välkommen till Gammelträdgården!

Gammelträdgården AB har varit i inredningsbranschen sedan början av 90-talet - många år inom konsultation, butik och agenturverksamhet. Vi arbetar som distributörer för flera olika varumärken:

Den brittiska textil- och tapetfirman Lewis & Wood har många udda designer, ofta med historisk anknytning.

Franska CMO tillverkar ekologiska produkter för ljusavskärmning. 

Grundarna till Ferrow&Ball har lanserat ett nytt koncept: FERMOIE. Denna gång textil med nyskapande mönster, färg och logistik.

Penny Morrison är formgivare med sydafrikanskt ursprung, vars mönster skapas ur en spännande stilblandning mellan det brittiska och det afrikanska.

Astrid & Rudolf är ett spännande varumärke som blandar norrländska mönster med brittisk stil.

V&N gör vackra italienska tyger med fokus på miljö och hållbarhet. 

Nicole Fabre har en unik samling antika franska tyger, vilket bidragit till inspiration för hennes eget designvarumärke.

Om Agneta von Essen Ryding

Gammelträdgården AB drivs av Agneta von Essen Ryding. 

Agneta växte upp på Salsta slott utanför Uppsala. Det var en miljö inspirerad av det franska barockslottet Vaux le Vicomte, bland kvalitativa och vackra möbler och ting, en närmast museal miljö i vissa avseenden. 

Redan som barn inspirerades Agneta av sin mors internationella mode- och inredningsmagasin, med reportage om exklusiva tyger, mönster och färger, vilket ledde till att Agneta utbildade sig inom Haute couture-sömnad under slutet av 60-talet. 

Efter avslutade studier var det dock intresset för textil och hantverk snarare än modet som ledde till att Agneta gjorde praktik på Kungliga slottet i Stockholm med uppgifter som textilkonservator. Hon fann det fascinerande med dessa ursprungliga och vackra vävnader och beslöt sig för att ta sitt diplom som Textilkonservator vid den äldsta och mest väl ansedda textilateljén i England, Hampton Court Palace i London under perioden 1981-1984.

Sedan följde åren 1984-1992 med egen ateljé i Stockholm, där Agneta fick uppdrag av såväl stiftelser och organisationer som privatpersoner. I arbetet utökades hennes kunnande om tidstypiska vävnader, textiler, färgsättningar, sömnad och ren kemi i processerna kring infärgning.

Från barndomshemmet kom ärvda ting med mycket historia. Med öga för mönster och färger skapade Agneta en konservativt modern inredning i hemmet som blev såväl estetiskt tilltalande som fungerande för en barnfamilj. Agneta förstod att hennes talang för att kombinera antikt med modernt i inredningen var något hon kunde utveckla vidare, och valde att avsluta sitt arbete som konservator 1993 för att istället arbeta som inredare med inriktning mot textil.

Agneta valde att öppna ett showroom i Stockholm för att kunna presentera tyger och inredningsidéer tydligare. I sitt privathem utvecklade Agneta olika kombinationer som alltmer kom att prägla hennes stilrena smak, och planerna på att öppna en inredningsbutik formulerades allteftersom Agneta besökte de stora inredningsmässorna i Paris, London och Frankfurt.

Butiken i Stockholm slog upp portarna 2003 med en kombination av inredningsdetaljer, möbler, textiler, mattor och Agnetas inredningskonsultation. Butiken blev snabbt uppmärksammad av en ny kundkrets med privatpersoner som sökte hjälp med allehanda inredningsutmaningar, ofta med en önskan att få till ett personligt estetiskt hem utan att köpa allting nytt.

Agneta har sedan dess mångåriga kontakter i ett flertal olika firmor med tapeter och tyger i bland annat England, Frankrike och Spanien, och sedan 2008 har hon fokuserat på yrket som inredare fullt ut.

Som inredare är Agneta en ”färgestet” och konservativt modern i sin smak. Uppväxten i ett ”museum” har gjort Agneta lyhörd för att kunna ta med sig antik inredning i moderna miljöer, tillika modern inredning i antika miljöer. Hon är övertygad om vikten av att skapa trivsel med hjälp av färg och mjuka material. Även belysning är viktig, helst naturlig med hjälp av indirekta ljuskällor.

Hon vill skapa miljöer som hänger ihop och inger lugn hos betraktaren och som bidrar till trygghetskänsla för de boende. Dock får det inte bli en ”osynlig” inredning eller kännas stagnerad, utan den ska överraska!

”Det kan man göra genom att skapa visuella öar för att bryta upp uppenbara inredningar, till exempel genom att hänga modern konst i 1700-talssalongen”, berättar Agneta.

Agneta har en förmåga att lyssna till kundens behov, men även att se vem kunden är för att inredningen ska kännas personlig och äkta.

Using Format